شبانه روزی
باربری در تهران

بیمه کالا و حمل بار

بیمه کالا چیست؟ در این مقاله میخواهیم به بررسی زیر مجموعه های بیمه کالا بپردازیم.

بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل اثاثیه خونه و لوازم اداری جز اولین و با سابقه ترین بیمه های کالا در ایران می‎باشد. در این نوع بیمه خسارت های وارد شده به لوازم و اثاثیه در اثر وقوع هرگونه آسیبی که در مسیر حمل بار ممکن است به وسایل وارد شد، جبران می شود. برای جابه جایی ها و نقل مکان های بین المللی در هر کشور نیز، قوانین و مقرراتی وجود دارد که مختص به همان کشور میباشد.

1777

شماره تماس باربری : ۱۷۷۷

بیمه کالا و لوازم منزل در حمل و نقل و جابه جایی

 برای هماهنگی و راحتی کار بیشتر در تجارت و حمل محموله های باری، اکثر کشورها شرایط یکسانی برای ارائه پوشش بیمه در فرم بیمه نامه های خود انتخاب نموده اند.

انواع کلی طبقه بندی در بیمه حمل کالا

بیمه باربری را می توان به سه طریق تقسیم بندی کرد :

  • نوع پوشش بیمه ای
  • تقسیم برپایه روش حمل
  • تقسیم بر اساس مبدأ و مقصد جا به جایی بار

چه نیازی به استفاده از خدمات بیمه وجود دارد ؟

ماهیت وجود و پیدایش بیمه بر مبنای خطر و آسیب شکل گرفته است. این تعریف به این معنا است که در صورت بروز هرگونه آسیب و خسارت ، با توجه به قرارداد و تبصره هایی که در بیمه نامه وجود دارد. با ارائه مدارک مربوط به خسارت به شرکت‌های بیمه، آنها موظف هستند خسارات وارده را جبران نمایند و در این رابطه لازم نیست تقصیر متصدی حمل و نقل و یا عدم تقضیر بیمه گذار اثبات شود، مگر اینکه به موجب شرایط بیمه نامه نوع خسارات وارد شده تحت پوشش قرار نگرفته باشد.

بسته بندی لوازم منزل

از رایج ‎ترین و معروف ترین بیمه ها در کار حمل و نقل و در تجارت بین الملل بیمه باربری است که با تقاضای مشتری یا همان شخص بیمه گذار و پرداخت هزینه مربوطه به شرکت‌ های باربری و حمل کالا صورت میگیرد وبار را از طرف باربری و هرگونه خسارت بیمه نموده و پرداخت وجوه خسارت را تضمین می‌کنند.
شروع پوشش خطر بیمه نامه باربری از لحظه حمل (بارگیری کالا در منزل یا اداره) و خاتمه پوشش خطر پس از تخلیه کالا در مقصد به مدت معینی خواهد بود ، مگر آنکه در بیمه نامه شرایط دیگری مقرر شده باشد.

فرم بیمه برای اسباب کشی و حمل کالا

فرم بیمه سندی است کتبی که از طرف بیمه کننده که برای بیمه گذار صادر می‌گردد و در واقع قرارداد میان بیمه گر و بیمه گذار است.

بیمه کالا یک قرارداد است که بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار بسته می‌شود و در آن شرایط اصلی بیمه حقوق و تعهدات طرفین معین می‌شود. ولی مشخصات کالا و نحوه حمل آنها زمانی به اطلاع بیمه‌گر می‌رسد که بیمه‌گزار اقدام به حمل کالا می‌نماید.

با صدور چنین قراردادهایی کلیه حمل و نقل‌هایی که بیمه‌گزار در آینده انجام می‌دهد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد مشروط به اینکه بیمه‌گزار مشخصات و نحوه حمل کالا و وسیله حمل، مبدا و مقصد و بطور کلی آنچه که در بیمه‌نامه پیش‌بینی نشده و احتیاج به تصریح دارد قبل از حمل به اطلاع بیمه‌گر برساند تا بیمه‌گر نسبت به صدور گواهی بیمه اقدام نماید.

بیمه کالا

بدیهی است این اطلاعات می‌بایست قبل از شروع حمل به اطلاع بیمه‌گر برسد مگر اینکه ترتیب دیگری در قرارداد مورد توافق قرار گرفته باشد. بیمه حمل و نقل کالا بیمه ای است که به موجب آن بیمه گر در مقابل حق بیمه ای که از بیمه گزار دریافت می کند متعهد می شود در جریان حمل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر در نتیجه وقوع خطرهای موضوع بیمه چنانچه ، کالا تلف شده و یا دچار خسارت شود و یا بیمه گزار در رابطه بااین خطرات هزینه ای متحمل شود، زیان وارده را بپردازد.

بیمه باربری از رشته های قدیمی بیمه است.این نوع بیمه در واقع می تواند جبرانی برای خسارت ها و زیان های وارده به بار های شما باشد.
بیمه های حمل و نقل دارای انواع بسیار گوناگون می باشند. که می توان به سه دسته زیر آن ها را تقسیم بندی نمود:

  • بیمه باربری وارداتی
  • بیمه باربری صادراتی
  • بیمه باربری داخلی

تاریخچه بیمه باربری 

یکی از قدیمی ترین انواع بیمه نامه بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل کالاست که کهن ترین ترین رشته در بیمه های بازرگانی ذرجهان محسوب می شود.

بیمه باربری در واقع بیمه ای هست که به موجب آن شرکت باربری  در قبال دریافت حق بیمه متناسب با پوشش بیمه ای ازبیمه گذار متعهد می شود تا لوازم رو با تجهیزات باربری خود از جمله وانت بار و خاور و کارتن اسباب کشی سالم به مقصد برساند.

چنانچه کالای مورد بیمه در جریان حمل و نقل وجا به جایی ازمبدا به مقصد مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه و به علت وقوع هریک از خطرات درشرایط عمومی بیمه نامه دچار خسارت شود یا بیمه گذار بر اساس قوانین و مقررات بین الملل متحمل پرداخت هزینه هایی گردد، زیان وارده به کالا را جبران کند و هزینه ها را هم پرداخت می نماید.

برای هماهنگی بیشتر در اکثر کشورهای دنیا از شرایط یکسانی برای ارائه پوشش بیمه نامه های باربری استفاده می شود.

انواع خدمات شرکت باربری و بیمه 

  • باربری شهری: این شرکت ها حمل و نقل بار را در محدوده داخل شهر انجام می دهند. این شرکتها خدمات بسته بندی، جابه‌جایی و چیدمان لوازم را نیز انجام می دهند.
  • باربری بین شهری: برای حمل و نقل بار بین شهر ها از این شرکت ها استفاده می شود. خدمات این شرکت ها بین شهرهای داخل کشور است. ماشین سنگینی مانند کامیون، برای خدمات این شرکتها مناسب است. این شرکت ها برخی از بارهای بین شهری را با توجه به کیفیت و کمیت شان توسط اتوبوس هواپیما و قطار جا به‌ جا می کنند.
  • باربری بین المللی: این شرکتهای اتوبار، وظیفه حمل و نقل بار بین کشورها را دارند. با توجه به نوع جنس و حجم بار زمینی، دریایی یا هوایی بارها را جا به‌ جا می کنند.

بیمه حمل و نقل داخلی

این نوع بیمه مورد کاربرد جهت محموله هایی است که هم مبدا و هم مقصد آن ها در محدوده جغرافیایی ایران باشد. خطراتی نظیر آتش سوزی، انفجار، تصادف، واژگونی، پرت شدن از روی وسیله نقلیه، سرقت کلی محموله، خسارتهای ناشی از تخلیه و بارگیری، آبدیدگی، برخورد جسم خارجی به محموله را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه حمل و نقل بین المللی

محموله های وارداتی، صادراتی، ترانزیتی مشمول این نوع بیمه باربری می شوند. شرایط استاندارد این نوع بیمه شرایط استاندارد انستیتوی بیمه گران لندن شروط A- B- C یا Total Loss  می باشد.
در بیمه نمودن بار شما باید از خطرات بیمه شده نیز مطلع باشید.

چه کسانی پوشش بیمه باربری را نیاز دارند؟

واردکنندگان، صادرکنندگان، شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، شرکت‌های بازرگانی و ترخیص‌ کاران، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و صاحبان کالا که به دلایل گوناگون تصمیم به انتقال کالا از یک منطقه به منطقه دیگری دارند، می‌توانند درخواست کننده پوشش بیمه باربری باشند.

بیمه‌نامه باربری ترانزیتی:

بیمه‌نامه باربری ترانزیت، بیمه‌ نامه‌ ای است که هیچ کدام از مبدا و مقصد در داخل کشور قرار ندارند. خطرهای تحت پوشش این بیمه‌ نامه در صورتی که حمل داخلی صورت پذیرد، مشابه بیمه باربری داخلی و در غیر این صورت مشابه بیمه باربری وارداتی- صادراتی است.

بیمه‌نامه باربری ترانزیتی را می‌توان به ۲ دسته تقسیم‌‌بندی کرد:

  •  عبوری: کالای مورد بیمه از داخل کشور ایران عبور کنند.
  • غیرعبوری: کالای مورد بیمه از داخل کشور ایران عبور نکنند.

انواع شرایط و حالت های بیمه حمل اثاثیه و بار  :

بدلیل وجود خطر های متنوعی که در طول مسیر حمل ممکن است رخ بدهد . کلیاتی از مجموعه تعهدات شرکت باربری و بیمه درباره شرابطی که بعد از وقوع آن شرکت بیمه ملزم به پرداخت خسارت میباشد را برای شما شرح میدهیم.

  1.   نوع A : کامل ترین نوع بیمه باربری که خطرات زیادی را طبق آنچه تاکنون لیست و گفته شد با بالاترین حق بیمه در بین سایر کلوزهای بیمه باربری میباشد
  2.  نوع  B : یک بیمه باربری با پوشش های نسبتا خوب ، که مجموعه خطرات کمتر از کلوز A و بیشتر از کلوز C  را پوشش میدهد .
  3.  نوع  C : یک نوع بیمه باربری با کمترین میزان پوشش دهی 
  4. بیمه  Total Loss ( خسارت کلی ) : ضعیف ترین و ارزانترین نوع بیمه باربری ، در این نوع بیمه باربری از بین رفتن و تلف کلی کالا و بار مورد بیمه در یک مرحله که در اثر غرق شدن ،سقوط هواپیما و یا آتش سوزی بوجود آید تحت پوشش بیمه قرار میگیرد و مدت اعتبار این نوع بیمه باربری پس از بارگیری در مرز ، فرودگاه یا بندر کشور مبدا شروع و به محض رسیدن کالای بیمه شده به گمرک مرز، فرودگاه  یا هر مقصدی که دارید ، خاتمه می یابد .

 بیمه نامه های ساده

در اکثر شرکت های باربری و بسته بندی که در تهران وجود دارند و کارشان به صورت بزرگ و بین المللی است،  انواع بیمه های باربری زیر صادر می گردد:

  •   بیمه حمل و نقل کالا شامل داخلی ، صادراتی ، وارداتی ، ترانزیت که از طریق زمینی ، هوایی ، دریایی و یا ترکیبی ،  کالای مورد بیمه جابجا می گردد
  • بیمه پول شامل : وجود در راه ، وجود در صندوق
  •    بیمه بدنه کشتی
  •     بیمه بدنه هواپیما

انواع طبقه بندی در بیمه های باربری بر سه قسم است:

  •     بیمه بار بری بر پایه طریقه حمل
  •  بیمه بار بری بر پایه مبدأ و مقصد
  •     بیمه بار بری بر پایه نوع پوشش بیمه ای

تقسیم بندی بر مبنای نوع پوشش بیمه ای

  •    شرایط C
  •    شرایط B
  •     شرایط A
  •    شرایط خسارت کلی (Total Loss)

انواع بیمه نامه در بیمه باربری نیز به شرح زیر است:

  • بیمه نامه های عمومی Floating Policy
  • بیمه نامه با پوشش باز Open Cover

طبقه بندی براساس طریقه حمل

  •     حمل و نقل زمینی
  •  حمل و نقل دریایی
  •     حمل و نقل هوائی

طبقه بندی براساس مبدأ و مقصد

  •    بیمه وارداتی : در این حالت مبدأ حرکت خارج و مقصد داخل ایران می باشد .
  •   بیمه صادراتی : در این حالت مبدأ داخل ایران و مقصد خارج از ایران می باشد .
  •    بیمه ترانزیت : مبدأ و مقصد در این نوع بیمه ها خارج از ایران می باشد ، بطوریکه ایران در مسیر حمل قرارگیرد.
  •     بیمه حمل و نقل داخلی : مبدأ و مقصد در بیمه های داخلی ، داخل ایران می باشد.

صدور بیمه‌ نامه‌ و پرداخت هزینه بعد از بین رفتن تمام کالا 

براساس‌ شرایط بیمه‌ نامه‌ ای که با اتوبار مورد نظر خود میبندید، مثلا اتوبار جابه جا بار در تهران – بیمه‌ گر زمانی‌ اقدام‌ به‌ جبران‌ خسارت‌ بیمه‌ گذار می‌کند که‌ تمامی‌ کالا و محموله‌ در جریان‌ حمل‌ و جا به جایی به‌ علت‌ یکی‌ از خطرات‌ و آسیب هایی که در قرار داد عقد شده، به کلی از بین رفته و یا آسیب دیده باشد و به‌ همین‌ دلیل‌ اگر بخش‌ عمده‌ کالا از بین‌ رفته‌ و صرفاً اندکی‌ از آن‌ باقی‌ بماند، شرکت باربری طبق تعهدی که در قرار داد آورده و امضا کرده است باید اقدام کند.

این‌ نوع‌ پوشش‌ بیمه‌ای‌ دارای‌ کاربرد زیادی‌ نیست‌ و فقط برای‌ بیمه‌کردن‌ کالاهای‌ مخصوصی‌ از قبیل‌ سیمان‌، نفت‌ و غلات‌ مورد استفاده‌ قرار میگیرد و به‌ نام‌ بیمه‌ تشریفاتی‌ و در زمانی هم به‌ نام‌ بیمه‌ گمرکی‌ شهرت‌ داشت‌.
نوصیه و مشاوره باربری ما به شما این هست که برای اسباب کشی خود از این نوع بیمه باربری استفاده نکنید و حتی اگر قصد دارید کلیه وسایل خود را بیمه کنید ، تک به تک و جز به جز اثاث خود را در قرار داد ذکر کنید و برای آنها بیمه نامه ببندید.

تجهیزات مناسب برای اسباب کشی داخلی

از آنجا که کالاها در حین حمل و نقل آسیب پذیر هستند، مهم است که به نحوه بسته بندی اصولی و حرفه ای و تهیزاتی که برای انتقال بار استفاده میشود ، دقت کنید. میتوانید اطمینان حاصل کنید که در باربری و اتوبار جابه جا بار بسته بندی با نیروی متخصص و جدید ترین و بهترین تجهیزات انتقال بار صورت میگیرد . به علاوه بیمه حمل اثاثیه نیز برای شما در صورت درخواست درج میشود.

اسباب کشی ایمن و راحت با بیمه باربری 

تمام لوازم و اثاثیه ای را که قرار است به مکان جدید خود منتقل و یا وسایلی را که قصد جابه جایی و نگه داری آنها در انبار را دارید ، برای افزایش امنیت و خاطر جمع شدن بیشتر خودتان بیمه کنید . بهتر است هیچگونه ریسکی را در اسباب کشی خود نپذیرید. با پرداخت مقدار کمی هزینه در ابتدای کار و عقد بیمه نامه با شرکت باربری تهران مورد نظر خود ، سلامت لوازم منزل ؛ شرکت و یا اداره خود را تضمین کنید.

مشاوره و رزرو آنلاین اتوبار و خرید لوازم بسته بندی : تماس با شماره ۱۷۷۷ 

1777 44741966 88372002

6 پاسخ

  1. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    بیمه لوازم رو شما خودتون تو جابه جا انجام میدین ؟
    با باید از شرکت بیمه استفاده کنیم ؟

    1. سلام
      ممنون از مشارکت شما در بهبود و عملکرد باربری
      بله ما در اتوبار خدمات بیمه باربری هم انجام میدیم ، فقط باید درخواستش رو بدین تا تو قرارداد هم ذکر بشه

  2. بیمه باربری داخلی که یکی از زیرمجموعه های بیمه باربری هست ، هزینه متفاوتی با بیمه باربری خارج از شهر و استان داره ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله تعرفه های باربری داخل شهر و بیرون شهر باهم متفاوت هست

  3. الان یعنی شما تو باربری جابه جا بار ، نمایندگی بیمه باربری دارید ؟

    1. نه نمایندگی بیمه باربری نداریم ، بلکه به عنوان یک واسط درصورت تمایل شما اثاثیه و لوازم منزل رو بیمه میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *